Mencuci Mata Keris

Attayaya Butang Emas on 2010-01-11

Di zaman dahulu ketika keris menjadi alat yang sangat penting bagi seorang lelaki sebagai alat mempertahankan diri dan di dalam pertempuran, keris tersangatlah dijaga dan dirawat dengan sebaik-baiknya, di antaranya dengan melangir atau ada juga yang mengatakan memandikan keris dengan berbagai ramuan yang tidak hanya untuk membersihkan karat di keris tersebut tetapi juga berguna untuk menambah kesaktian keris itu sendiri, konon. Membersihkan (mencuci atau memandikan) Keris terutamanya kepada keris pusaka atau azimat, biasanya dengan upacara khusus ( di tanah Jawa).

Sebenarnya maksud dari mencuci keris (mata Keris) adalah yang terutamanya untuk membersihkan dari karat dan juga melindungi dari cepat rusak. Berikut hendak juga diterangkan cara untuk membersihkan atau mencuci mata keris ini.

Sebelum dilakukan mencuci mata keris, hendaklah dipersiapkan terlebih dahulu beberapa kelengkapan, yaitu:
  • Batang pisang sepanjang 1 meter atau lebih
  • Beberapa buah limau nipis.
  • Sebiji nyiur (kelapa)
  • Serus buloh ( bambu) yang panjangnya sekira ukuran mata keris yang hendak dibersihkan.
  • Kain pembersih.
Pertama-tama yang dilakukan adalah dengan membenamkan atau menikam batang keris itu ke dalam batang pisang berkali-kali. Sebab air (getah) yang terdapat pada batang pisang boleh mengeluarkan karat-karat yang melekat di mata keris. Kemudian keringkan mata keris itu dengan kain pembersih. Ambillah beberapa biji limau nipis itu dan dibelah dua. Apabila sudah dibelah gosokkan limau nipis itu pada mata keris yang berkarat, perbuatlah pekerjaan itu beberapa kali, jika perlu gunakan seberapa banyak limau nipis, seperti yag ditunjukkan pada gambar 57, 58 dan 59.

Selain dari asam limau nipis, boleh juga digunakan buah nenas muda dengan menggosokkan mata keris kepada isi nenas yang masih muda atau ditikamkan berulang kali pada buah nenas muda itu. Seandarinya usaha yang telah dilakukan belum berhasil, maka ambillah sebiji nyiur dan dibelah dua, airnya masukkan ke dalam ruas buloh yang telah disediakan. Rendamlah mata keris ke dalam buluh yang ada air kelapanya sekurang-kurangnya 24 jam, seperti yang ditunjukkan pada gambar 60. Setelah diangkat dari rendaman tersebut, basohlah mata keris itu dengan air bersih. Apa bila karat-karat itu belum lagi tanggal, maka gosoklah lagi dengan biji-biji limau nipis, kemudian bersihkan dengan air bersih dan keringkan dengan kain pembersih. Untuk menjaga supaya mata keris tidak mudah berkarat, hendaklah mata keris itu di panggang di perasapan dan jika ianya telah panas sekira-kiranya dapat mencairkan sebatang lilin, maka disapukan lilin pada seluruh mata keris.