2. Merisik

Attayaya Butang Emas on 2008-11-05

Pekerjaan seperkara merisik ini sememangnyalah amat berguna, apatah lagi jika dijalankan mengikut kepada yang patut. Yaitu kedua orang tua atau pun mungkin sang tali barut dapat mencari, memperhatikan kemudiannya memilih anak dara dengan jalan diperiksa atau diselidiki dengan sehabis cermat. Bukan saja kepada anak dara yang bersangkutan itu saja yang diselidiki, tetapi juga keadaan ibu-bapaknya, kepada adik-beradik ataupun keluarga lainnya termasuklah sahabat-handai yang karib-karib. Sehinggalah semuanya mendapatkan pilihan yang memuaskan hati karena akan mendapatkan anak dara dari pada orang-orang yang elok perangai kelakuannya. Karena orang Melayu dahulu selalu memegang kepada bidal Melayu yaitu : “Jika hendak meminang anak, pinang ibu bapaknya dahulu”.

Terlebih akan sangatlah senang hatinya kedua orang tua, jika anak dara yang menjadi pilihan itu sudah khatam Al-Qur’an dan bagus pula bacaan dan lagunya membaca ayat-ayat suci itu dan mengerti pula sedikit sebanyak ajaran dan hukum Islam. Begitu juga dengan kepandaian dan pengetahuan lainnya, yaitu seni-budaya, menjahit-menekat dan cekap pula memasak, serta elok pula parasnya. Maka semuanya yang tersebut itu adalah amat menarik hati orang-orang tua.

Di dalam adat merisik ini biasanya termasuk melihat tubuh atau badan si anak dara itu sendiri, menerusi sahabat-sahabat yang karib, dan kepada ibu-bapak anak dara yang hendak dipinang. Ada kalanya ketika hendak datang melihat itu diberitahu terlebih dahulu kepada pihak si anak dara, tetapi ada juga yang datang menengok itu dengan tiba-tiba. Pada faham sebagian orang dahulunya, kedatangan dengan tidak memberitahu terlebih dahulu atau dengan tiba-tiba, dan waktu mereka itu tiba di rumah itu, sedangkan si anak dara itu sedang mandi atau membasuh, maka adalah yang sedemikian membawa kepada perkara yang baik, yaitu menunjukkan jodoh pertemuan itu sejuk, konon. Maksudnya kalau jadi ikatan jodoh itu, kehidupan suami isteri itu kelak akan senang-lenang dan senantiasa bersepahaman di dalam rumah tangga. Akan tetapi jika orang yang datang merisik itu didapatinya si anak dara sedang memasak, maka kuranglah baik “padah”-nya karena, konon, rumah tangga akan senantiasa panas dan kurang akan sepemahaman sehingga seringlah terjadi pertengkaran. Begitu juga dipercayai jika sedang dalam perjalanan untuk datang ke rumah seorang anak dara untuk meneliti atau menyelidiki, di tengah jalan berlalu suatu bencana, apakah kaki yang terkait ranting atau akar kayu yang menyebabkan jatuh atau sesuatu yang menghalangi dalam perjalanan, maka yang demikian itu tiadalah baik akan “padah”-nya, konon.

Hatta, setelah bulat pikiran untuk meminta tolong kepada seseorang untuk menjadi tali barut dengan tugas merisik, maka hendak pula dilanjutkan lakonan terdahulu dengan percakapan antara Mak Ngah salah seorang kerabat dari Pak Dollah yang dipercayai untuk menjalankan kerja meminta tolong kepada Mak Sum sebagai tali barut. Maka datanglah Mak Ngah ke rumah Mak Sum untuk bertamu.

Sambungan lakonan itu diperbuat dalam bentuk naskah drama radio, seperti berikut :
01. Sound off : Orang berjalan di atas rumput/pasir.
02. Mak Ngah : MN (bicara sendiri)
Sepi aje nampaknye rumah ‘ni, ade tak orang di dalam. Cobe aku panggil. Ooooo.... Mak Sum... Mak Sum...! Manelah perginye Mak Sum ‘ni, tak nampak batang hidungnye. Cobe aku ketok pintunye dulu...
03. Sound off : Pintu rumah diketuk.
04. MN : (memberi salam) Assalamu’alaikum...!
05. Mak Sum : MS (dari belakang rumah) Wa’alaikum salam. Siape ‘tu? Tunggu yeee..!
06. MN : (berkata sendiri) Eeeh ... ade jawaban dari samping rumah, cobe aku tengok!
(pada MS) Haa... ini die Mak Sum. Dari mane ‘ni? Dari tadi saye panggil, tak ade yang menjawab.
07. MS : Ooh.. engkau Salmah (nama Mak Ngah). Haaa... masuklah dulu biar Mak Sum bukakan pintunya.
08. Sound off : Bunyi pintu terbuka.
09. MS : Masuklah Salmah, duduk dulu yee!
10. MN : Mak Sum dari mane tadi?
11. MS : Ini, aku ke kebun belakang, memetik pucuk ubi untuk direbus, lawannye sambal belacan...
12. MN : Sedapnye makan siang nanti.
13. MS : Haa... ade ape hajat engkau kemari?
14. MN : Ini Mak Sum, ade hajat sikit lah...
15. MS : Ape hajat ‘tu?
16. MN : Saye ini wakil dari Pak Dollah.
17. MS : Pak Dollah yang mane?
18. MN : Pak Dollah.... bapaknye si Atan ‘tu.
19. MS : Haa... tahulah aku.
20. MN : Begini Mak Sum, kami sekeluarge sudah berunding untuk mencarikan jodoh bagi si Atan ‘tu.
21. MS : Anak dare mane yang dihajatkan ‘tu?
22. MN : Itu haa.... anaknye Pak Leman, yang bernama Aisyah.
23. MS : Ooooh... si Aisyah.
24. MN : yee, Mak Sum.
25. MS : Baiklah kalau begitu, Insya Allah akan saye lakukan dengan sebaik-baiknye...
26. Sound : Musik pemisah.

Singkatan :
MN : Mak Ngah
MS : Mak Sum

***

Untuk berikutnya marilah kita simak percakapan berikut antara Mak Sum yang ditemani oleh salah seorang dari keluarga Pak Dollah dengan pihak keluarga Pak Leman. Masih lagi percakapan itu dalam bentuk naskah drama radio.
01. MS : (memberikan salam) Assalamu’alaikum...
02. IPL : Wa’alaikum salam ... Eh... Kak Sum... jemputlah naik... Ape khabar, Kak Sum?
03. MS : Khabar baik...
04. IPL : Hmm... besar nampaknye hajat yang dibawe?
05. MS : Besar hajat ‘tu, memanglah besar. Tapi kalau dapat hajat ‘tu hendak disampaikan sekaliannye di hadapan Pak Leman.
06. IPL : Oooh... begitu... tadi ade Bang Leman ‘tu. Biar saye panggil dulu, mungkin di belakang. Duduklah dulu ye, Kak Sum...
(memanggil) Bang... ooo... bang...., ade Kak Sum ‘nak berjumpe abang....
07. Sound off : langkah mendekat.
08. PL : Oooh Kak Sum... ‘dah lame? Ape khabar?
09. MS : Baru aje... khabar baek...
10. IPL : Kak Sum duduk dulu ye, saye ke belakang kejap.
11. MS : Iyelah...
12. PL : Besar nampaknye hajat dibawe?
13. MS : Besar hajat kami ‘ni, Bang Leman (walaupun muda, tetap dipanggil abang). Luasnye laut, luas lagi hajat yang dibawe...
14. PL : Haiii... ape tu hajatnye sampai sebegitu luasnye?
15. MS : Begini bang Leman..., kami dengar, kami tengok, luasnye halaman rumah Bang Leman ‘ni. Konon ade pule, tumbuh di halaman rumah sekuntum bunge yang harumnye sampai ke kampung seberang. Harumnye tercium pule oleh seekor kumbang. Itulah sebab saye datang membawa hajat seekor kumbang, hendak bertanye, ape ke bunge di taman sudah ade yang melingkari dengan sebentuk cincin, atau sudah ade yang berhajat hendak memetiknye?
16. PL : Hmmmm... kalau perkara ini...
17. Sound : terdengar langkah kaki mendekat.
18. IPL : Hmm... Kak Sum... sile dijemput airnye. Maklum air bujang aje... (air putih).
19. MS : Hmm... terime kasih...
20. PL : iye... sile diminum airnye... Hmm.. kalau soal si Aisyah anak kami ‘tu, memanglah belum ade yang melingkari atau pun berhajat memetiknye. Cume saye dan maknye Aisyah perlulah bertanye terlebih dahulu kepade yang empunye diri. Dan sekaliannye hendak berunding dengan saudare mare. Jadi, saye meminta maaf terlebih dahulu sebab belum dapat memberikan keputusan.
21. MS : Baiklah kalau begitu, akan saye sampaikan berite ini kepade pihak kami.
22. IPL : Hmm.. ini Kak Sum datang atas utusan siape? Tentulah hendak juge mengetahui kumbang mane gerangan yang berkehendakan kepade bunge kami yang di taman. Sebagai orang tuenye, tentulah juge hendak mengetahui yang mane satu orangnye...
23. MS : itu... haa... si Atan, anak Pak Dollah...
24. PL : Oooh.. budak si Atan ‘tu... Haa... iyelah Kak Sum... biarlah kami berunding dahulu...
25. IPL : Kalau iye pun, diminum dulu airnye...
26. MS : Iyelah... (sambil minum). Begini ajelah Bang Leman dan Maknye Aisyah, bersebab kami pun ‘dah tahu berkenaan dengan bunge yang tumbuh di halaman, dan amanah orang pun sudah disampaikan, jadi kami dari pihak laki-laki hendak minta diri dulu...
27. PL : Iyelah, Kak Sum... Minte maaflah kalau ade yang terkurang dan terkasar bahase saye tadi...
28. MS : Iyelah Bang Leman... Saye pun begitu juge, minta maaf kalaulah ade kate-kate saye dalam menyampaikan pesan orang, kurang berkenan di hati Bang Leman dan Maknye Aisyah, sekali lagi saye minta maaf...
29. IPL : Iyelah... same....same...
30. Sound : Musik pemisah.

Singkatan :
MS : Mak Sum
IPL : Isteri Pak Leman
PL : Pak Leman

Begitulah kisahnya, konon. Syahdan karena sudah ada anak bujang yang berkenan kepada anak dara di rumahnya, maka sang Ayah atau pun si Emak meminta pula kepada orang untuk melihat-lihat keadaan si bujang itu, walaupun dilakukan dengan secara diam-diam. Perihal pertama yang hendak diketahui soal si bujang antara lain ketaatannya dalam menjalankan perintah agama Islam. Keturunannya, budi pekerti, pergaulannya di dalam masyarakat, kerajinan bekerja serta kepatuhannya pada orang tua.