2. Merisik

Attayaya Butang Emas on 2008-11-05

Pekerjaan seperkara merisik ini sememangnyalah amat berguna, apatah lagi jika dijalankan mengikut kepada yang patut. Yaitu kedua orang tua atau pun mungkin sang tali barut dapat mencari, memperhatikan kemudiannya memilih anak dara dengan jalan diperiksa atau diselidiki dengan sehabis cermat. Bukan saja kepada anak dara yang bersangkutan itu saja yang diselidiki, tetapi juga keadaan ibu-bapaknya, kepada adik-beradik ataupun keluarga lainnya termasuklah sahabat-handai yang karib-karib. Sehinggalah semuanya mendapatkan pilihan yang memuaskan hati karena akan mendapatkan anak dara dari pada orang-orang yang elok perangai kelakuannya. Karena orang Melayu dahulu selalu memegang kepada bidal Melayu yaitu : “Jika hendak meminang anak, pinang ibu bapaknya dahulu”.

Terlebih akan sangatlah senang hatinya kedua orang tua, jika anak dara yang menjadi pilihan itu sudah khatam Al-Qur’an dan bagus pula bacaan dan lagunya membaca ayat-ayat suci itu dan mengerti pula sedikit sebanyak ajaran dan hukum Islam. Begitu juga dengan kepandaian dan pengetahuan lainnya, yaitu seni-budaya, menjahit-menekat dan cekap pula memasak, serta elok pula parasnya. Maka semuanya yang tersebut itu adalah amat menarik hati orang-orang tua.

Di dalam adat merisik ini biasanya termasuk melihat tubuh atau badan si anak dara itu sendiri, menerusi sahabat-sahabat yang karib, dan kepada ibu-bapak anak dara yang hendak dipinang. Ada kalanya ketika hendak datang melihat itu diberitahu terlebih dahulu kepada pihak si anak dara, tetapi ada juga yang datang menengok itu dengan tiba-tiba. Pada faham sebagian orang dahulunya, kedatangan dengan tidak memberitahu terlebih dahulu atau dengan tiba-tiba, dan waktu mereka itu tiba di rumah itu, sedangkan si anak dara itu sedang mandi atau membasuh, maka adalah yang sedemikian membawa kepada perkara yang baik, yaitu menunjukkan jodoh pertemuan itu sejuk, konon. Maksudnya kalau jadi ikatan jodoh itu, kehidupan suami isteri itu kelak akan senang-lenang dan senantiasa bersepahaman di dalam rumah tangga. Akan tetapi jika orang yang datang merisik itu didapatinya si anak dara sedang memasak, maka kuranglah baik “padah”-nya karena, konon, rumah tangga akan senantiasa panas dan kurang akan sepemahaman sehingga seringlah terjadi pertengkaran. Begitu juga dipercayai jika sedang dalam perjalanan untuk datang ke rumah seorang anak dara untuk meneliti atau menyelidiki, di tengah jalan berlalu suatu bencana, apakah kaki yang terkait ranting atau akar kayu yang menyebabkan jatuh atau sesuatu yang menghalangi dalam perjalanan, maka yang demikian itu tiadalah baik akan “padah”-nya, konon.

Hatta, setelah bulat pikiran untuk meminta tolong kepada seseorang untuk menjadi tali barut dengan tugas merisik, maka hendak pula dilanjutkan lakonan terdahulu dengan percakapan antara Mak Ngah salah seorang kerabat dari Pak Dollah yang dipercayai untuk menjalankan kerja meminta tolong kepada Mak Sum sebagai tali barut. Maka datanglah Mak Ngah ke rumah Mak Sum untuk bertamu.

Sambungan lakonan itu diperbuat dalam bentuk naskah drama radio, seperti berikut :
01. Sound off : Orang berjalan di atas rumput/pasir.
02. Mak Ngah : MN (bicara sendiri)
Sepi aje nampaknye rumah ‘ni, ade tak orang di dalam. Cobe aku panggil. Ooooo.... Mak Sum... Mak Sum...! Manelah perginye Mak Sum ‘ni, tak nampak batang hidungnye. Cobe aku ketok pintunye dulu...
03. Sound off : Pintu rumah diketuk.
04. MN : (memberi salam) Assalamu’alaikum...!
05. Mak Sum : MS (dari belakang rumah) Wa’alaikum salam. Siape ‘tu? Tunggu yeee..!
06. MN : (berkata sendiri) Eeeh ... ade jawaban dari samping rumah, cobe aku tengok!
(pada MS) Haa... ini die Mak Sum. Dari mane ‘ni? Dari tadi saye panggil, tak ade yang menjawab.
07. MS : Ooh.. engkau Salmah (nama Mak Ngah). Haaa... masuklah dulu biar Mak Sum bukakan pintunya.
08. Sound off : Bunyi pintu terbuka.
09. MS : Masuklah Salmah, duduk dulu yee!
10. MN : Mak Sum dari mane tadi?
11. MS : Ini, aku ke kebun belakang, memetik pucuk ubi untuk direbus, lawannye sambal belacan...
12. MN : Sedapnye makan siang nanti.
13. MS : Haa... ade ape hajat engkau kemari?
14. MN : Ini Mak Sum, ade hajat sikit lah...
15. MS : Ape hajat ‘tu?
16. MN : Saye ini wakil dari Pak Dollah.
17. MS : Pak Dollah yang mane?
18. MN : Pak Dollah.... bapaknye si Atan ‘tu.
19. MS : Haa... tahulah aku.
20. MN : Begini Mak Sum, kami sekeluarge sudah berunding untuk mencarikan jodoh bagi si Atan ‘tu.
21. MS : Anak dare mane yang dihajatkan ‘tu?
22. MN : Itu haa.... anaknye Pak Leman, yang bernama Aisyah.
23. MS : Ooooh... si Aisyah.
24. MN : yee, Mak Sum.
25. MS : Baiklah kalau begitu, Insya Allah akan saye lakukan dengan sebaik-baiknye...
26. Sound : Musik pemisah.

Singkatan :
MN : Mak Ngah
MS : Mak Sum

***

Untuk berikutnya marilah kita simak percakapan berikut antara Mak Sum yang ditemani oleh salah seorang dari keluarga Pak Dollah dengan pihak keluarga Pak Leman. Masih lagi percakapan itu dalam bentuk naskah drama radio.
01. MS : (memberikan salam) Assalamu’alaikum...
02. IPL : Wa’alaikum salam ... Eh... Kak Sum... jemputlah naik... Ape khabar, Kak Sum?
03. MS : Khabar baik...
04. IPL : Hmm... besar nampaknye hajat yang dibawe?
05. MS : Besar hajat ‘tu, memanglah besar. Tapi kalau dapat hajat ‘tu hendak disampaikan sekaliannye di hadapan Pak Leman.
06. IPL : Oooh... begitu... tadi ade Bang Leman ‘tu. Biar saye panggil dulu, mungkin di belakang. Duduklah dulu ye, Kak Sum...
(memanggil) Bang... ooo... bang...., ade Kak Sum ‘nak berjumpe abang....
07. Sound off : langkah mendekat.
08. PL : Oooh Kak Sum... ‘dah lame? Ape khabar?
09. MS : Baru aje... khabar baek...
10. IPL : Kak Sum duduk dulu ye, saye ke belakang kejap.
11. MS : Iyelah...
12. PL : Besar nampaknye hajat dibawe?
13. MS : Besar hajat kami ‘ni, Bang Leman (walaupun muda, tetap dipanggil abang). Luasnye laut, luas lagi hajat yang dibawe...
14. PL : Haiii... ape tu hajatnye sampai sebegitu luasnye?
15. MS : Begini bang Leman..., kami dengar, kami tengok, luasnye halaman rumah Bang Leman ‘ni. Konon ade pule, tumbuh di halaman rumah sekuntum bunge yang harumnye sampai ke kampung seberang. Harumnye tercium pule oleh seekor kumbang. Itulah sebab saye datang membawa hajat seekor kumbang, hendak bertanye, ape ke bunge di taman sudah ade yang melingkari dengan sebentuk cincin, atau sudah ade yang berhajat hendak memetiknye?
16. PL : Hmmmm... kalau perkara ini...
17. Sound : terdengar langkah kaki mendekat.
18. IPL : Hmm... Kak Sum... sile dijemput airnye. Maklum air bujang aje... (air putih).
19. MS : Hmm... terime kasih...
20. PL : iye... sile diminum airnye... Hmm.. kalau soal si Aisyah anak kami ‘tu, memanglah belum ade yang melingkari atau pun berhajat memetiknye. Cume saye dan maknye Aisyah perlulah bertanye terlebih dahulu kepade yang empunye diri. Dan sekaliannye hendak berunding dengan saudare mare. Jadi, saye meminta maaf terlebih dahulu sebab belum dapat memberikan keputusan.
21. MS : Baiklah kalau begitu, akan saye sampaikan berite ini kepade pihak kami.
22. IPL : Hmm.. ini Kak Sum datang atas utusan siape? Tentulah hendak juge mengetahui kumbang mane gerangan yang berkehendakan kepade bunge kami yang di taman. Sebagai orang tuenye, tentulah juge hendak mengetahui yang mane satu orangnye...
23. MS : itu... haa... si Atan, anak Pak Dollah...
24. PL : Oooh.. budak si Atan ‘tu... Haa... iyelah Kak Sum... biarlah kami berunding dahulu...
25. IPL : Kalau iye pun, diminum dulu airnye...
26. MS : Iyelah... (sambil minum). Begini ajelah Bang Leman dan Maknye Aisyah, bersebab kami pun ‘dah tahu berkenaan dengan bunge yang tumbuh di halaman, dan amanah orang pun sudah disampaikan, jadi kami dari pihak laki-laki hendak minta diri dulu...
27. PL : Iyelah, Kak Sum... Minte maaflah kalau ade yang terkurang dan terkasar bahase saye tadi...
28. MS : Iyelah Bang Leman... Saye pun begitu juge, minta maaf kalaulah ade kate-kate saye dalam menyampaikan pesan orang, kurang berkenan di hati Bang Leman dan Maknye Aisyah, sekali lagi saye minta maaf...
29. IPL : Iyelah... same....same...
30. Sound : Musik pemisah.

Singkatan :
MS : Mak Sum
IPL : Isteri Pak Leman
PL : Pak Leman

Begitulah kisahnya, konon. Syahdan karena sudah ada anak bujang yang berkenan kepada anak dara di rumahnya, maka sang Ayah atau pun si Emak meminta pula kepada orang untuk melihat-lihat keadaan si bujang itu, walaupun dilakukan dengan secara diam-diam. Perihal pertama yang hendak diketahui soal si bujang antara lain ketaatannya dalam menjalankan perintah agama Islam. Keturunannya, budi pekerti, pergaulannya di dalam masyarakat, kerajinan bekerja serta kepatuhannya pada orang tua.

Gurindam 12 Raja Ali Haji

Gurindam 12 - Fasal 1

barang siapa tiada memegang agama
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama

barang siapa mengenal yang empat maka yaitulah orang yang makrifat

barang siapa mengenal Allah
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah

barang siapa mengenal diri
maka telah mengenal akan tuhan yang bahri

barang siapa mengenal dunia
tahulah ia barang yang terperdaya

barang siapa mengenal akhirat
tahulah ia dunia mudharat

Gurindam 12 - Fasal 2

barang siapa mengenal yang tersebut
tahulah ia makna takut

barang siapa meninggalkan sembahyang
seperti rumah tiada bertiang

barang siapa meninggalkan puasa
tidaklah mendapat dua termasa

barang siapa meninggalkan zakat
tiada hartanya beroleh berkat

barang siapa meninggalkan haji
tiadalah ia menyempurnakan janji

Gurindam 12 - Fasal 3

apabila terpelihara mata
sedikitlah cita-cita

apabila terpelihara kuping
khabar yang jahat tiadalah damping

apabila terpelihara lidah
niscaya dapat daripadanya faedah

bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan
daripada segala berat dan ringan

apabila perut terlalu penuh
keluarlah fi‘il yang tiada senonoh

anggota tengah hendaklah ingat
di situlah banyak orang yang hilang semangat

hendaklah peliharakan kaki
daripada berjalan yang membawa rugi

Gurindam 12 - Fasal 4

hati itu kerajaan di dalam tubuh
jikalau zalim segala anggota pun rubuh

apabila dengki sudah bertanah
datang daripadanya beberapa anak panah

mengumpat dan memuji hendaklah pikir
di situlah banyak orang yang tergelincir

pekerjaan marah jangan dibela
nanti hilang akal di kepala

jika sedikit pun berbuat bohong
boleh diumpamakan mulutnya itu pekung

tanda orang yang amat celaka
aib dirinya tiada ia sangka

bakhil jangan diberi singgah
itulah perompak yang amat gagah

barang siapa yang sudah besar
janganlah kelakuannya membuat kasar

barang siapa perkataan kotor
mulutnya itu umpama ketor

di manatah tahu salah diri
jika tiada orang lain yang berperi

pekerjaan takbur jangan direpih
sebelum mati didapat juga sepih

Gurindam 12 - Fasal 5

jika hendak mengenal orang berbangsa
lihat kepada budi dan bahasa

jika hendak mengenal orang yang berbahagia
sangat memeliharakan yang sia-sia

jika hendak mengenal orang mulia
lihatlah kepada kelakuan dia

jika hendak mengenal orang yang berilmu
bertanya dan belajar tiadalah jemu

jika hendak mengenal orang yang berakal
di dalam dunia mengambil bekal

jika hendak mengenal orang yang baik perangai
lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai

Gurindam 12 - Fasal 6

cahari olehmu akan sahabat
yang boleh dijadikan obat

cahari olehmu akan guru
yang boleh tahukan tiap seteru

cahari olehmu akan isteri
yang boleh menyerahkan diri

cahari olehmu akan kawan
pilih segala orang yang setiawan

cahari olehmu akan abdi
yang ada baik sedikit budi
Gurindam 12 - Fasal 7

apabila banyak berkata-kata
di situlah jalan masuk dusta

apabila banyak berlebih-lebihan suka
itulah tanda hampirkan duka

apabila kita kurang siasat
itulah tanda pekerjaan hendak sesat

apabila anak tidak dilatih
jika besar bapanya letih

apabila banyak mencacat orang
itulah tanda dirinya kurang

apabila orang yang banyak tidur
sia-sia sahajalah umur

apabila mendengar akan khabar
menerimanya itu hendaklah sabar

apabila mendengar akan aduan
membicarakannya itu hendaklah cemburuan

apabila perkataan yang lemah lembut
lekaslah segala orang mengikut

apabila perkataan yang amat kasar
lekaslah orang sekalian gusar

apabila pekerjaan yang amat benar
tiada boleh orang berbuat honar

Gurindam 12 - Fasal 8

barang siapa khianat akan dirinya
apalagi kepada lainnya

kepada dirinya ia aniaya
orang itu jangan engkau percaya

lidah suka membenarkan dirinya
daripada yang lain dapat kesalahannya

daripada memuji diri hendaklah sabar
biar daripada orang datangnya khabar

orang yang suka menampakkan jasa
setengah daripada syirik mengaku kuasa

kejahatan diri sembunyikan
kebajikan diri diamkan

keaiban orang jangan dibuka
keaiban diri hendaklah sangka

Gurindam 12 - Fasal 9

tahu pekerjaan tak baik tapi dikerjakan
bukannya manusia ia itulah syaitan

kejahatan seorang perempuan tua
itulah iblis punya penggawa

kepada segala hamba-hamba raja
di situlah syaitan tempatnya manja

kebanyakan orang yang muda-muda
di situlah syaitan tempat bergoda

perkumpulan laki-laki dengan perempuan
di situlah syaitan punya jamuan

adapun orang tua yang hemat
syaitan tak suka membuat sahabat

jika orang muda kuat berguru
dengan syaitan jadi berseteru

Gurindam 12 - Fasal 10

dengan bapa jangan durhaka
supaya Allah tidak murka

dengan ibu hendaklah hormat
supaya badan dapat selamat

dengan anak janganlah lalai
supaya boleh naik ke tengah balai

dengan isteri dan gundik janganlah alpa
supaya kemaluan jangan menerpa

dengan kawan hendaklah adil
supaya tangannya jadi kapil

Gurindam 12 - Fasal 11

hendaklah berjasa
kepada yang sebangsa

hendaklah jadi kepala
buang perangai yang cela

hendak memegang amanat
buanglah khianat

hendak marah
dahulukan hujjah

hendak dimalui
jangan memalui

hendak ramai
murahkan perangai

Gurindam 12 - Fasal 12

raja mufakat dengan menteri
seperti kebun berpagar duri

betul hati kepada raja
tanda jadi sebarang kerja

hukum adil atas rakyat
tanda raja beroleh inayat

kasihkan orang yang berilmu
tanda rahmat atas dirimu

hormat akan orang yang pandai
tanda mengenal kasa dan cindai

ingatkan dirinya mati
itulah asal berbuat bakti

akhirat itu terlalu nyata
kepada hati yang tidak buta