2.a. Peringkat Pertama Persalinan

Attayaya Butang Emas on 2008-08-11

Untuk memungkinkan sesuatu pekerjaan persalinan sebenarnya telah disediakan oleh Allah SWT dalam tubuh seorang perempuan. Alam telah menyediakan alat-alat semacam panggul seorang perempuan yang akan melahirkan, dengan melunakkan jaringan-jaringan yang ada di dalam, sebagai cara yang luar biasa supaya dapat direnggangkan untuk mengizinkan bayi keluar.
Perkara ini bukan perubahan yang bersifat tiba-tiba, melainkan sudah berjalan beberapa bulan sebelumnya. Bila semuanya sudah sedia, sesuatu dalam tubuh memberi perintah dan pergerakan (Kontraksi) yang kuat yang dimulai dari rahim si calon emak. Hal inilah yang biasa disebut dengan persalinan.
Mula-mula merasa agak tidak enak di dalam perut, diikuti kian mengencangnya otot-otot. Pergerakan ini mula-mula ringan saja, kemudiannya menjadi lebih keras dan lebih kerap.

Pergerakan (kontraksi) ini, mula-mula hanya berlangsung beberapa waktu. Alam sibuk untuk melicinkan jalan bagi bayi yang akan keluar. Ketika persalinan semakin dekat, kontraksi menjadi lebih sering dan mungkin berlangsung selama setengah menit atau lebih. Mungkin juga terlihat lendir, barangkali dengan darah sedikit. Ini bukannya sesuatu yang luar biasa. Tetapi jika banyak darah keluar, hendaklah kepada orang pandai Tuk (Mak) Bidan atau dokter, harus diberitahukan dengan segera.
Pada saat tertentu selama persalinan selubung janin atau kantung air akan pecah. Tiba-tiba ada cairan yang mengalir keluar, tetapi juga menyediakan jalan bagi sang bayi dan merupakan sebagian pekerjaan kelahiran normal.
Bayi sedang perpindah pada posisi yang betul, dan setiap pergerakan menolong membuka jalan. Waktu bayi itu turun ke jalan lahir, pergerakan menjadi lebih keras. Pergerakan otot-otot yang keras ini menolong membuka saluran leher rahim atau pintu rahim. Menjelang saat ini pergerakan boleh terjadi lama dan lebih kerap, sehingga akhirnya si bayi lahir.
Adakala seorang calon emak ketika hendak melahirkan, walaupun tanda-tanda melahirkan itu keluar, tetapi rupa-rupanya agak-agak si bayi degél, mak diperbuatlah dengan cara orang tua-tua dengan menggunakan yang namanya selusuh. Lazimnya disebut dengan air selusuh untuk memudahkan bagi si bayi cepat keluar. Menurut yang dipercayai ada beberapa jenis ataupun cara yang diperbuat kepada air selusuh ini. Yaitu dari padanya ada pula disebut-sebut dengan yang nama rumput fatimah dan beberapa lainnya.